Advies

Het grote belang van een missie in het digitale tijdperk

[object Object]
Mission Matters
February 15, 2019

Inspirerende organisaties hebben een sterke bedrijfscultuur

Het heeft alles te maken met de menselijke maat. In onze wereld worden we steeds vaker geconfronteerd met onze individualiteit, keuzes op maat voor producten en diensten, persoonlijke webpagina’s en zelfs de belastingdienst communiceert met mij persoonlijk via mijn.belastingdienst.nl! Wij zijn individuen maar willen ook onderdeel zijn van een community.

Dat betekent dat we zoeken naar een bedrijf dat bij ons past, dat goed voelt, dat inspireert, dat leuk is. Dat heeft alles te maken met Why. Dat is ook de reden dat Simon Sinek’s TedTalk over dit onderwerp actueel blijft. Dat is de reden dat bedrijven met een heldere missie een specifieke doelgroep weten aan te spreken en met de juiste marketingmix enthousiaste en trouwe klanten maakt. 

De missie is de pijler voor de bedrijfscultuur

Maar het gaat nog veel verder: ook in jouw bedrijf is het Uitdragen, Voorleven en Beleven van een missie de belangrijkste pijler van de cultuur in het bedrijf. Het inspireert en selecteert medewerkers en leidt tot ongeschreven regels voor hun gedrag.

Het sleutelwoord voor managers is vaak ‘bestuur’ en ‘structuur’.  Maar organisaties die de ‘zachte’ kracht Cultuur veronachtzamen, missen daarmee een krachtig management- en communicatie-instrument. Cultuur beïnvloedt het gedrag en de motivatie van medewerkers. Daarmee durf ik te stellen dat het succes van een bedrijf in de bedrijfscultuur zit. Het is de onzichtbare kracht om autonome medewerkers te motiveren hun vakmanschap doelgericht in te zetten voor het succes van de organisatie.

De sleutel tot succes?

Dat is niet veranderd nu we bezig zijn met onze bedrijven digitaal te transformeren. Wat wel anders is in deze tijd, is dat we van bedrijven verwachten dat het informatiseringsproject het verschil gaat maken. Een nieuwe portal of webshop, de recente implementatie van het moderne CRM-systeem helpt ons om de verkoop en processen te stroomlijnen en dit zal tot succes leiden.

We moderniseren onze bedrijven, en de processen worden steeds beter ondersteund door moderne IT. Met deze techniek hebben we de sleutel tot succes in handen, zo lijkt het. Maar als je kijkt naar bedrijven die op lange termijn succesvol zijn, zijn het de bedrijven die de kracht van cultuur weten te benutten. Klantgerichtheid, flexibiliteit, creatief  zaken oplossen: mensen maken het verschil!

Samengevat: De bedrijfskunde leert ons dat er 3 factoren zijn die een bedrijf vormen: structuur, bestuur en cultuur. Die cultuur is vaak een ongrijpbaar fenomeen en wordt gezien als een voldongen feit, maar door intens aan de slag te gaan met operationele uitwerking van de missie krijgt het een concrete lading!

Ook interessant

Advies
Wat is een VUCA wereld?
Advies
Procesoptimalisatie en gevoel
Advies
Bedrijf moet groeien? De louterende werking van een jaar niet groeien