De juiste knop om managers te bewegen

door | 20 mei 2020

Beste manager: Door welke knop kom jij in beweging? De juiste knop vinden begint met zelf de tijd nemen om een (nog) betere manager te worden. Een blog uit de coachingpraktijk.

Was het maar zo dat het magische woord ‘manager’ op je visitekaartje je ook daadwerkelijk een vaardige manager maakt. Iedere manager heeft een eigen aanpak, een eigen verhaal en een unieke achtergrond. En dan hebben we het in dit blog niet eens over de eigen-aardigheden van het team. Er is geen handleiding die je klakkeloos kunt volgen en een resultaat geeft dat bij jou, je team en je organisatie past. Een geschikte achtergrond, zoals opleiding, ervaring, mensenkennis, diplomatie, sociale vaardigheden en geduld, is een goed begin. En motivatie is het sleutelbegrip.

Motiveren komt van het woord motief, een argument, een drijfveer. Het zijn de beweegredenen om in actie te komen. Iemand motiveren is bij managers maar al te vaak synoniem met ‘duwen of trekken’. Bijvoorbeeld door zelf te inspireren of voordoen, of trainingen aanbieden. De echte crux is om te zoeken waar iemand vanuit zichzelf door in beweging komt: wat is de reden om te bewegen?

Een goede manager worden

Het vinden van de knop waarmee iemand in beweging komt is altijd weer een bijzonder moment, en raakt me altijd. Het is zo voelbaar, zo echt. Of het nu het aangaan is van angsten, het onder ogen zien van de triggers uit de gezinsgeschiedenis of het kunnen toepassen van logica of modellen. Professionals die groeien en stappen maken, komen al snel op onontgonnen terrein. En dan kun je wat hulp van buitenaf prima gebruiken. Mijn puzzel is samen met managers die zich laten coachen hun knop zoeken waarmee ontwikkeling en transformatie in beweging gezet kan worden. En die knop is altijd uniek, net als ieder mens.

In deze case leg ik het uit:

Fred is een beginnende manager en van huis uit elektrotechnicus. Hij is aangemeld vanuit een in-company management ontwikkelingstraject. Hij werd leidinggevende van zijn eigen team (wat al lastig is) en deed onderwijl nog wat werkzaamheden bij klanten en sprong in als zijn teamleden daarom vroegen. Zijn coachvraag was helder:

‘Ik wil meer op de kar staan, in plaats van ervoor.’

Het effect van management coaching

De eerste coachsessies waren niet zo spectaculair. Fred had zich niet voorbereid en hij wist niet zo goed waar hij het over wilde hebben. Regelmatig schermde hij met het argument ‘ik heb het zo druk in de operatie’. Ik vroeg hem op de man af wat hij zelf wilde bereiken, en wat zijn beeld was bij ‘op de kar staan’. Fred vertelde dat hij pas kon gaan doen wat hij wilde als er voldoende mensen waren. Dat was mijn haakje om met hem zijn organogram te tekenen, inclusief de ‘beschikbare plekken’.

Hij zag zijn eigen positie. We gingen ‘logica’ aanbrengen in de structuur en mentoren aanwijzen voor de meer junior medewerkers. Ik zag dat er nieuwe energie bij hem los kwam. Na deze breakthrough sessie ging hij intern de gesprekken voeren over en met zijn team, in plaats van er in te werken.

De volgende sessie vroeg ik Fred hoe hij de productiviteit van zijn team meet. Er was weinig kennis over KPI’s en business intelligence. Samen ontwierpen we zijn ‘toekomstige management rapportage’, want ‘meten is weten’ en dat concept kende hij wel uit de elektrotechniek.

Fred ontwikkelde in de periode tussen de sessies zijn rapportages. Hiermee was de knop gevonden waarmee hij ‘op de kar’ kon gaan staan. Door ook als leidinggevende in de praktijk aan de slag te gaan kreeg hij lol in zijn managementfunctie. Na die tijd kwam er ruimte voor het onderkennen van zijn persoonlijke valkuilen, ambities, gevoelens van onzekerheid. Vanuit zijn kernwaarden ontstond het beeld van de koers van het team.

Verstand van mensen

Managen is in de basis een generalistisch vak. Je moet verstand hebben van mensen, motiveren, veranderprocessen, financiële zaken, contracten, klanten en nog veel meer zaken die voor veel managers niet vanzelfsprekend zijn. Sterker nog: je bent er als specialistisch professional vaak niet voor opgeleid. Lang niet voor elke werknemer in een technische branche is managen een vanzelfsprekendheid. Het is een vak erbij.

Een handleiding om een team te leiden is de basis voor het management inwerkprogramma van Mission Matters en daarmee een goed startpunt. Je kunt je nieuwe functie ook zelf uitvogelen. De kans dat je jezelf dan de juiste vragen stelt, is niet zo groot en het duurt in ieder geval een stuk langer voordat je in het gewenste tempo stappen in de juiste richting zet. Mission Matters heeft voldoende ervaring om je tot leider te transformeren en begeleidt professionals op deze avontuurlijke route. Sta je open voor nieuwe invloeden, methodieken en ervaringen? Dan kun je tempo maken en bewegen in de richting van je doelen. Zo help je je bedrijf!

Weet jij wat je precies moet doen in welke situatie?

Met de juiste bagage voel je jezelf zekerder en heb je meer vertrouwen in de beslissingen die genomen moeten worden. Gun jezelf de tijd om in je rol te komen. En zoek hulp bij degenen – binnen en buiten je organisatie – die als klankbord kunnen functioneren en je de juiste feedback kunnen geven om een goede manager te worden.

Je team leiden vergt meer dan daadkracht en moed. Lees ook ons blog: Moed voor managers. Er is intrinsieke motivatie nodig. Dit is een energie die vanuit jezelf komt om te ontwikkelen. Als je weet waar je naartoe wil, kun je jezelf in beweging brengen en je doel bereiken. Wil jij je laten coachen en een betere manager worden?

MENSEN TRANSFORMEREN ORGANISATIES

Meer informatie over onze diensten? We plannen graag een afspraak.

Social Media

Wij posten met regelmaat updates en artikelen op social media kanalen. Wil je ons volgen?

Meer blogs

Moed voor managers

Moed voor managers

Dit korte blog gaat over moed. Je kunt snappen wat moed inhoudt en het daarbij laten. Om principes in de praktijk te brengen, is moed nodig. Het gaat om nieuwe overtuigingen en nieuwe uitgangspunten. Dat is voor veel managers lastige materie…

Managers making waves, interview met Angelique Schrama

Managers making waves, interview met Angelique Schrama

Stephen R. Covey stelt ons in staat om onszelf in relatie tot anderen te onderzoeken. Mission Matters is geïnspireerd door de principes van Covey in de programma’s voor leidinggevenden en managers. Een interview met Angelique Schrama over de praktijk.