1. Home
  2. |
  3. Blog
  4. |
  5. De zoektocht naar personeel...

De zoektocht naar personeel en groei

door | 10 mei 2022

Personeel is niet te vinden! Cees is vestigingsdirecteur van een technisch bedrijf. Hij baalt van zijn hoger management omdat zijn budgetten niet realistisch zijn. In een gesprek klaagt hij tegen mij ook over de recruiters. “Ze leveren te weinig en geen goede kandidaten, waardoor ik mijn budgetten nooit ga halen! “Kwestie van oorzaak en gevolg. Toch? Dit blog onderzoeken we zijn belemmerende overtuiging.

Groei is een belangrijk bedrijfsthema. Voor bedrijven is geld verdienen noodzaak voor continuering. Voor aandeelhouders die slechts financieel verbonden zijn aan een organisatie is geld verdienen zelfs het doel. Bij corporate organisaties worden daarom financiële plannen vaak naar boven aangepast. Dit is uitdagend en ambitieus.

Cees is niet de enige. Ik hoor veel managers bij technische dienstverleners en ICT-bedrijven op dit moment zuchten. Ze zitten in een spagaat tussen de enorme hoeveelheid werk die er ligt en het personeelstekort om het werk te verwezenlijken. Daarbovenop hebben ze prestatienormen, waarover ze maandelijks rapporteren dat het (weer) niet is gelukt deze te behalen. Niet heel motiverend voor deze ambitieuze managers en directeuren die uitdagingen zelden uit te weg gaan.

Business Model Canvas voor de eerste analyse

In het verleden hebben we een blog geschreven over een jong bedrijf dat te hard groeide, waardoor de interne organisatie achterbleef. Ons advies was toen even te stoppen met groeien, over de louterende werking van stilstaan. Cees werkt echter in een volwassen bedrijf met goede processen. Dus stilstaan is voor hem niet de oplossing.

Ik werk graag met het Business Model Canvas (BMC) voor analyse en diagnose, zo ook op dit vraagstuk. Als je energie stopt in de marktbewerking door sales en marketing creëer je vraag uit de markt, dan krijgt de interne organisatie het drukker. Meestal een bijzonder goed recept voor groei. Tot zover de open deur. Cees zijn organisatie kan de vraag uit de markt echter niet aan op dit moment. Dit levert een resourcing vraagstuk op. De klachten van klanten komen door het niet kunnen uitvoeren van de kernactiviteiten.

Het tekort aan medewerkers lijkt nu zijn probleem. Medewerkers kunnen best een tijdje onder druk presteren. Het is prima als er een tijdelijke ‘piekbelasting’ is, maar als deze piekbelasting overgaat in een langdurige belasting wordt dat stress of overspannenheid. Er zijn al mensen door aan het omvallen. 

Bij Cees is er meer aan de hand intern. Door corona heeft hij (langdurig) zieken en er heerst een griepgolf. Tevens voorziet hij een snel toenemende vergrijzing van zijn medewerkers en daarmee een kennis- en capaciteitsprobleem. Dus zowel korte- als lange termijn vraagstukken.

Organisaties willen in balans zijn

Organisaties houden van balans. Balans in geven en nemen door werkgever en werknemer.  Balans waarbij de vraag en het aanbod op elkaar afgestemd zijn, èn deze elkaar een beetje stretchen. Leidinggevenden moeten balanceren tussen verkoop en operatie. Het kan impliceren dat je een bepaalde order niet aanneemt of tegen een klant zegt dat er een wachttijd is. Maar dit is onnatuurlijk voor dienstverleners, zeker na de afgelopen periodes van onzekerheid.

Hoeveel pijn dit ook doet, toch is dit een van de kortetermijnoplossingen om de medewerkers niet structureel over de clinch te werken. Dat is waar Cees initieel voor heeft gekozen. Een pragmatische oplossing om voor zijn medewerkers te zorgen en ze te behouden.

Hoe innoveer ik mijn organisatie

Zijn organisatie innoveren werd de kernvraag in het zoeken naar structurele oplossingen.

Zijn salesteam deed een klantwaardeanalyse om te zien bij welke klanten werkelijk geld wordt verdiend en met welke diensten. Operations analyseerde de kostprijs. Ze diagnosticeerde wie ‘goede’ klanten zijn. Bedrijven zijn onevenredig veel tijd kwijt aan niet-renderende klanten, de 80-20 regel.

Uit dezelfde analyse bleek ook dat operations te veel maatwerkdiensten leverde aan verschillende soorten, en kleine opdrachtgevers. Hierdoor is zijn resourcepool niet optimaal ingezet, veel (onbetaalde) reistijd en kan hij zijn materialeninkoop niet optimaliseren. Ze willen de diensten op een andere manier organiseren. Onderhoud-as-a-service, van vraaggestuurd onderhoud naar meer planmatig en proactief. 

Het komend jaar gaat hij meer keuzes maken in de product-marktcombinaties, om meer balans te krijgen tussen marktvraag en dienstenaanbod.  Sales gaat samen met operations het bedieningsconcept onder de loep nemen per klantsegment. Grenzen stellen aan wat klanten kunnen eisen, werken binnen het contract en, waar nodig, een goed gesprek mee aangaan. De klant is niet meer altijd koning, partnerschap wordt het nieuwe uitgangspunt. Zeker in deze vuca wereld. Cees overweegt zelfs klanten te ‘ruilen’ met een bepaalde concurrent, waardoor ze beiden meer een niche speler worden.

Meer oplossingen voor organisatiegroei

Er waren natuurlijk vele alternatieven te verzinnen, maar die paste te niet op Cees zijn organisatie. Denk hierbij aan de inzet van slimme ICT, samenwerken met strategische partners, activiteiten rond vitaliteit, en verminderen van ziekteverzuim, inzet van ZZP’ers, zelf (jonge) mensen intern gaan opleiden, mentorprogramma’s, finders fee, taalcursussen aanbieden, bedrijven overnemen, prijsdifferentiatie of andere business proposities.  

Een kleine zijstap als inspiratie om out-of-the-box te denken: deze supermarkt heeft succes met een onorthodoxe manier van sollicitanten aannemen: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5298601/jumbo-dirck-slabbekoorn-werving-en-selectie

Stilstaan om vooruit te gaan

Wat Cees goed heeft gedaan is stil te staan bij de pijn in zijn organisatie. Niet blijvend de recruiter veroordelen, het vele werk langdurig afwentelen op de medewerkers of zelf hard te werken en balen. Hij ging met ons aan het werk met zijn probleem, over alle aspecten van de organisatie. De gedegen analyse en diagnose leverde voor hem passende oplossingen.

Dan is groei nog steeds mogelijk.

Verder lezen:

Neem de tijd: Coaching of ontwerp een transitieprogramma

Boek: Business Model Generatie: bol.com

Whitepaper business model canvas: download

Blog: VUCA-wereld: wat vraagt dit van leiders?

MENSEN TRANSFORMEREN ORGANISATIES

Meer informatie over onze diensten transitie, ontwikkeling of coaching? We plannen graag een afspraak.

Social Media

Wij posten met regelmaat updates en artikelen op social media kanalen. Wil je ons volgen?

Meer blogs

Manager zijn tijdens een pandemie

Manager zijn tijdens een pandemie

Dit blog is geschreven tijdens de corona pandemie. We bespreken over de kenmerken van deze situatie en de leiderschapsoplossingen die nodig zijn.

Organiseer je voor mij een teamdag?

Organiseer je voor mij een teamdag?

Van geinig personeelsuitje tot werkelijk een duurzame beweging in het team in gang brengen. Winning Teams ontstaan niet, die maak je als leider.

Hoe wordt je een goede manager?

Hoe wordt je een goede manager?

Was het maar zo dat met het magische woord ‘manager’ op je visitekaartje je ook direct vaardig bent. Iedere leidinggevende heeft een eigen team, een eigen aanpak en verhaal en een unieke achtergrond. Hoe wordt je een goede manager met relevant vakmanschap? Hoe kom jij in beweging?