1. Home
  2. |
  3. Blog
  4. |
  5. Een verleidelijk aanbod

Een verleidelijk aanbod

door | 8 augustus 2024

We leven in een wereld vol verleidingen. Ook ondernemers en directeuren hebben hiermee te maken en moeten hierin beslissingen nemen. Een kort blog over een economisch aantrekkelijk aanbod.
de verleiding is groot

Gaan voor de goede zaak is echt nog niet eenvoudig.

Onlangs kreeg ik als ondernemer een fantastisch aanbod: voor slechts 300 euro kon ik twee weken adverteren op ‘De Zuurstok’ langs de A12. Stel je voor, het Mission Matters-logo groot weergegeven voor zo’n 600.000 passanten per week. Zou ik terugbellen om deze unieke kans te grijpen? Het zou een geweldige manier zijn om onze naamsbekendheid en omzet te vergroten. De kosten zijn laag, en het lijkt een makkelijke investering. Dus, wil ik deze advertentie?

Alles in mij roept: Ja, doen! Je trekt nieuwe klanten aan, versterkt je merk en het is betaalbaar. Ondanks het aantrekkelijke aanbod besloot ik toch om anders na te denken over deze beslissing.

Uitzoomen naar het groter geheel

Daarop besloot ik uit te zoomen. Ik stelde mezelf de vraag: wat vind ik eigenlijk van die reclamezuilen langs de snelweg? Mijn antwoord was duidelijk: ze dragen niet bij aan de verkeersveiligheid. Integendeel, ik vind ze afleidend en soms zelfs verblindend. Op welke plek staat de zuurstok precies? Het staat op een cruciaal weefpunt: het Prins Clausplein, waar bestuurders extra alert moeten zijn en waar het, helaas, ook vaak misgaat.

Door deze bredere blik besefte ik dat het niet alleen om Mission Matters gaat, maar ook om de impact van een reclamezuil op de verkeersveiligheid.

Dit mini-uitzoomen leidde direct tot een duidelijke weerstand in mij. Nee, dit aanbod sla ik af. Voor eigen gewin kan ik hier niet achter staan, hoe verleidelijk het ook is. Met deze keuze nam ik ook verantwoordelijkheid voor het grotere geheel. Het voelde goed om op deze manier te beslissen, en deze argumenten kon ik ook uitleggen aan de verkoper van de advertentieruimte.

Hoe denk jij hierover? Hoe ver ga jij voor een ‘goede zaak’? En waar trek je de grens?

MENSEN TRANSFORMEREN ORGANISATIES

Meer informatie over onze diensten transitie, ontwikkeling of coaching? We plannen graag een afspraak.

Social Media

Wij posten met regelmaat updates en artikelen op social media kanalen. Wil je ons volgen?

Meer blogs

Iemand zijn. Op zoek naar de toepasbaarheid van dit boek

Iemand zijn. Op zoek naar de toepasbaarheid van dit boek

Een vertaling van dat hele dikke boek IEMAND ZIJN van Joep Dohmen naar de alledaagse praktijk: over mijzelf, de onderneming, het coachvak. Op een vrije manier mee omgaan om te ontdekken of het waardevol is voor organisaties, directeuren, managers en teams.

Laten we samen deze reis maken, samen groeien en leren. Jouw inzichten zijn net zo waardevol als die van Dohmen of mij, dus laten we delen en ontdekken.

Een dialoog tussen mens en machine: gaat AI de coach vervangen?

Een dialoog tussen mens en machine: gaat AI de coach vervangen?

Tijdens een smakelijke lunch met mijn man, informaticus van beroep, spreken we tussen de soep en het hoofdgerecht over ChatGPT. Hij vraagt mij of mijn beroep als coach nog wel toekomstbestendig is.

Een heerlijk pittige vraag die me aanzet deze te beantwoorden in dit blog. Gaat AI coaching vervangen of niet?

Rust, reinheid en regelmaat

Rust, reinheid en regelmaat

Velen van ons zijn opgegroeid met aloude adagium ‘Rust, Reinheid en Regelmaat’ als dé sleutel tot gezonde opvoeding. Dat is wat we bedrijven en hun werknemers ook van harte gunnen. Maar laten we duidelijk zijn, we hebben het niet over de soort rust waarbij je in slaap valt, de reinheid van kraakheldere toiletten, of het soort regelmaat dat in monotone sleur vervalt. Nee, we hebben het over iets anders. Een blog over de drie R’en die bedrijven dringend nodig hebben.