Gaan voor de goede zaak is echt nog niet eenvoudig.
Onlangs kreeg ik als ondernemer een fantastisch aanbod: voor slechts 300 euro kon ik twee weken adverteren op ‘De Zuurstok’ langs de A12. Stel je voor, het Mission Matters-logo groot weergegeven voor zo’n 600.000 passanten per week. Zou ik terugbellen om deze unieke kans te grijpen? Het zou een geweldige manier zijn om onze naamsbekendheid en omzet te vergroten. De kosten zijn laag, en het lijkt een makkelijke investering. Dus, wil ik deze advertentie?
Alles in mij roept: Ja, doen! Je trekt nieuwe klanten aan, versterkt je merk en het is betaalbaar. Ondanks het aantrekkelijke aanbod besloot ik toch om anders na te denken over deze beslissing.
Uitzoomen naar het groter geheel
Daarop besloot ik uit te zoomen. Ik stelde mezelf de vraag: wat vind ik eigenlijk van die reclamezuilen langs de snelweg? Mijn antwoord was duidelijk: ze dragen niet bij aan de verkeersveiligheid. Integendeel, ik vind ze afleidend en soms zelfs verblindend. Op welke plek staat de zuurstok precies? Het staat op een cruciaal weefpunt: het Prins Clausplein, waar bestuurders extra alert moeten zijn en waar het, helaas, ook vaak misgaat.
Door deze bredere blik besefte ik dat het niet alleen om Mission Matters gaat, maar ook om de impact van een reclamezuil op de verkeersveiligheid.
Dit mini-uitzoomen leidde direct tot een duidelijke weerstand in mij. Nee, dit aanbod sla ik af. Voor eigen gewin kan ik hier niet achter staan, hoe verleidelijk het ook is. Met deze keuze nam ik ook verantwoordelijkheid voor het grotere geheel. Het voelde goed om op deze manier te beslissen, en deze argumenten kon ik ook uitleggen aan de verkoper van de advertentieruimte.
Hoe denk jij hierover? Hoe ver ga jij voor een ‘goede zaak’? En waar trek je de grens?