1. Home
  2. |
  3. Blog
  4. |
  5. Hoe wordt je een...

Hoe wordt je een goede manager?

door | 20 mei 2020

Was het maar zo dat met het magische woord ‘manager’ op je visitekaartje je ook direct vaardig bent. Iedere leidinggevende heeft een eigen team, een eigen aanpak en verhaal en een unieke achtergrond. Hoe wordt je een goede manager met relevant vakmanschap? Hoe kom jij in beweging?

Was het maar zo dat het magische woord ‘manager’ op je visitekaartje je ook een vaardige en effectieve manager maakt. Iedere manager heeft een eigen aanpak, een eigen verhaal en een unieke achtergrond. En dan hebben we het in dit blog niet eens over de eigen-aardigheden van het team. Er is geen handleiding die je klakkeloos kunt volgen en een resultaat geeft dat bij jou, je team en je organisatie past. Een geschikte achtergrond, zoals opleiding, ervaring, mensenkennis, diplomatie, sociale vaardigheden en geduld, is een goed begin. En motivatie is het sleutelbegrip.

Motiveren komt van het woord motief, een argument, een drijfveer. Het zijn de beweegredenen om in actie te komen. Iemand motiveren is bij managers maar al te vaak synoniem met ‘duwen of trekken’. Bijvoorbeeld door zelf te inspireren of voordoen, of trainingen aanbieden. De echte crux is om te zoeken waar iemand vanuit zichzelf door in beweging komt: wat is de reden om te bewegen?

Een goede manager worden

Het vinden van de knop waarmee iemand in beweging komt is voor mij altijd weer een bijzonder moment, en raakt me altijd. Het is zo voelbaar, zo echt. Of het nu het aangaan is van angsten, het onder ogen zien van de triggers uit de gezinsgeschiedenis of het kunnen toepassen van logica of modellen. Professionals die willen groeien en stappen maken, komen ook op onontgonnen terrein. En dan kun je wat hulp van buitenaf prima gebruiken. Mijn puzzel is samen met managers die zich laten coachen hun knop zoeken waarmee ontwikkeling en transformatie in beweging gezet kan worden. En die knop is altijd uniek, net als ieder mens.

In deze casus leg ik het uit:

Fred is een beginnende manager en van huis uit elektrotechnicus. Hij is aangemeld vanuit een in-company management ontwikkelingstraject. Hij werd leidinggevende van zijn eigen team, een van de lastigste promoties is mijn ervaring.. Hij deed onderwijl ook nog steeds werkzaamheden bij klanten en sprong in als zijn teamleden daarom vroegen. Zijn coachvraag was helder:

Ik wil mijn team leiden, en minder de dagdagelijkse operatie in gezogen worden. Oftewel, ik wil meer op de kar staan en niet meer voor de kar.’

Het effect van managementcoaching

De eerste coachsessies waren niet zo spectaculair. Fred had zich niet voorbereid en hij wist niet zo goed waar hij het over wilde hebben. Regelmatig schermde hij met het argument ‘ik heb het zo druk in de operatie’. Ik vroeg hem op de man af wat hij zelf wilde bereiken, en wat zijn beeld was bij ‘op de kar staan’. Fred vertelde dat hij pas kon gaan doen wat hij wilde als er voldoende mensen waren. Dat was mijn haakje om met hem zijn organogram te tekenen, inclusief de ‘beschikbare plekken’.

Hij zag zijn eigen positie. We brachten ‘logica’ aan in de structuur en benoemde mentoren voor de meer junior medewerkers. Ik zag dat er nieuwe energie bij hem los kwam. Na deze breakthrough sessie ging hij intern de gesprekken voeren over, en met zijn team rond rollen en taakverdelingen, in plaats van er hard in te werken.

De volgende sessie vroeg ik Fred hoe hij de productiviteit van zijn team meet. Er was weinig kennis over KPI’s en business intelligence. Kennis van structuur en perfromance metingen is een krachtig gereedschap voor een manager. ‘Meten is weten’, dat concept kende hij wel uit de elektrotechniek. Samen ontwierpen we zijn ‘toekomstige management rapportage, Inzicht en analyse als basis voor sturing.

Fred ontwikkelde in de periode tussen de sessies zijn andere rapportages. Hiermee was de knop gevonden waarmee hij ‘op de kar’ kon gaan staan. Door ook als leidinggevende in de praktijk aan de slag te gaan kreeg hij lol in zijn managementfunctie. Na die tijd kwam er ruimte voor het onderkennen van zijn persoonlijke talenten, zijn valkuilen, ambities en gevoelens van onzekerheid. Vanuit zijn kernwaarden ontstond het beeld van de koers van het team.

Relevant management vakmanschap en verstand van mensen

Managen is in de basis een generalistisch vak. Je moet verstand hebben van mensen en hun motieven, veranderprocessen, financiële zaken, contracten, klanten en nog veel meer zaken die voor veel technische managers niet vanzelfsprekend zijn. Sterker nog: je bent er als specialistisch professional vaak helemaal niet voor opgeleid. Lang niet voor elke werknemer in een technische branche is managen een vanzelfsprekendheid. Het is een nieuw vak er bij. Sterker nog, je hebt je oude vak vaak een beetje te verlaten.

Een handleiding om een team te leiden is de basis voor het management inwerkprogramma van Mission Matters en daarmee een goed startpunt. Je kunt je nieuwe functie ook zelf uitvogelen. De kans dat je jezelf dan de juiste vragen stelt, is niet zo groot en het duurt in ieder geval een stuk langer voordat je in het gewenste tempo stappen in de juiste richting zet.

Weet jij wat het goede is in verschillende situaties?

Met de juiste bagage voel je jezelf zekerder en heb je meer vertrouwen in de beslissingen die genomen moeten worden. Gun jezelf de tijd om in je rol te komen. En zoek hulp bij degenen – binnen en buiten je organisatie – die als klankbord kunnen functioneren en je de juiste feedback kunnen geven om een goede manager te worden.

Je team leiden vergt meer dan daadkracht en moed. Lees ook ons blog: Moed voor managers. Er is intrinsieke motivatie nodig. Dit is een energie die vanuit jezelf komt om te ontwikkelen. Als je weet waar je naartoe wil, kun je jezelf in beweging brengen en je doel bereiken.

Wil jij je laten coachen en een betere manager worden? Mission Matters heeft ervaring om je tot leider te transformeren en begeleidt professionals op deze avontuurlijke route. Sta je open voor nieuwe invloeden, methodieken en ervaringen? Dan kun je tempo maken en bewegen in de richting van je doelen en die van je bedrijf!

MENSEN TRANSFORMEREN ORGANISATIES

Meer informatie over onze diensten transitie, ontwikkeling of coaching? We plannen graag een afspraak.

Social Media

Wij posten met regelmaat updates en artikelen op social media kanalen. Wil je ons volgen?

Meer blogs

Bonus demotiveert managers en directeuren

Bonus demotiveert managers en directeuren

Bonussen zijn net als leaseauto’s. Ze zijn vaak een vast onderdeel van de arbeidsvoorwaarden van managers, directeuren en andere sleutelfiguren in de organisatie. Gaan bedrijven nu echt beter presteren door hun mensen te belonen op basis van een prestatiebonus? Nope…

Bestudeer de manager in zijn natuurlijke habitat

Bestudeer de manager in zijn natuurlijke habitat

Vaak is het idee bij coaching dat je jezelf ontwikkelt door je af te zonderen in het hok van de coach. Niets is minder waar voor effectief ontwikkelen. De omgeving van de cliënt, noem het zijn systemen, doen er toe.

Vertrouwen komt voor wantrouwen

Vertrouwen komt voor wantrouwen

Waardoor ontstaat wantrouwen en hoe kunnen we het vertrouwen in elkaar weer laten groeien? Een blog over mijn kleindochter haar vertrouwen en mijn verantwoordelijkheid.