1. Home
  2. |
  3. Blog
  4. |
  5. Manager zijn tijdens een...

Manager zijn tijdens een pandemie

door | 16 juli 2020

Dit blog is geschreven tijdens de corona pandemie. We bespreken over de kenmerken van deze situatie en de leiderschapsoplossingen die nodig zijn.
blog Management en pandemie

In de ‘oude wereld’ mocht een organisatie nog rigide ingericht zijn, wat te zien was in de procedures, momenten van controle, belonen en bestraffen en met een conventionele top-down hiërarchie. In de wereld van nu zijn deze structuren zeker nog waardevol maar hebben ze een andere rol in het geheel, meer in de achtergrond. Maar er is in een korte tijd veel veranderd. Wat een VUCA wereld is, lees je in dit oudere blog.

In het blog wordt gesproken over de kenmerken van de buitenwereld en de leiderschapsoplossingen die hiervoor nodig zijn:

  • Volatile (grillig, bewegelijk, onrustig) –> Vision: visie hebben en uitdragen
  • Uncertain (onzekerheid) –> Understanding: begrijp de context
  • Complexity (ingewikkeld) –> Clarity: verschaf helderheid en versimpel
  • Ambiguous (vaagheid, onduidelijkheid) –> Agility: bouw flexibiliteit in

Als leider van een team of organisatie is het altijd slim om tijd te nemen om de bovenstaande punten te ontwerpen.

“Is het moeilijk? Niet als je de juiste manier weet. De juiste manier weten. Dat is moeilijk.”
Uit het boek ‘Zen en de kunst van het motoronderhoud’

Actie 1: VISIE op markt, organisatie en medewerkers

Welke waarde wil je toevoegen in de wereld, in je organisatie, door de medewerkers? Waar sta je voor? Hoe levendiger deze visie is, hoe meer houvast dit geeft aan individuen.

Coolblue als een voorbeeld:
Hun visie is “Alles voor een glimlach” (bijgewerkt in mei 2022 naar Gewoon Verwonderen). Alle medewerkers worden in deze visie meegenomen en gestimuleerd om deze glimlach voor elkaar te krijgen. En als er ‘gefronst’ wordt door klanten, om deze klachten dan te zien als ontwikkelpunt en innovatie trigger en te omdenken waar de klant dan werkelijk behoefte aan heeft. Het gaat ze primair niet om die wasmachine of klopboor als goedkoopste of snelste te leveren, tenzij de klant hier behoefte aan heeft. (bron: website Cool Blue)

Nog een aantal voorbeelden van bedrijven?

  • SGS : When You Need To be Sure
  • Google: alle informatie beschikbaar en vindbaar maken in de wereld
  • Lego: spelenderwijs leren
  • Microsoft: to empower every person and organisation on the planet to achieve more
  • Apple: Wij geloven dat technologie voor iedereen toegankelijk moet zijn
  • ANWB: wij maken het voor iedereen mogelijk om zorgeloos en met plezier onderweg te gaan.

Welke waarde voeg je toe tijdens een volgende pandemiegolf? Bedrijven in de evenementenbranche moeten een nieuwe visie ontwikkelen… dat snapt iedereen. Het Nationale Toneel heeft dit gedaan onder het motto “Het Nationale Toneel speelt altijd“. Ze ontwikkelden direct in april jl. een programma waarbij je online of met maar 30 bezoekers nog een voorstelling kunt bezoeken, ontdaan van decor en kleding, met 1 of 2 acteurs.

Actie 2: Begrijp de context

Komt er wel of geen 2e corona golf, wel of geen lockdown? We weten het niet. Wat we wel weten is dat dit een serieus scenario is. Dat dit scenario impact heeft op ketens, op het welzijn van medewerkers en hun work-life balans, en de thuiswerkplek, op performance en financiele resultaten.

Als leider kan de je wereldproblemen niet oplossen, maar je kan nu wel scenario’s maken en je daar op voorbereiden. Wat heb je al geleerd van de afgelopen lock-down, wat ging er goed, wat kan beter. Wat werd zichtbaar? Bekijk alle aspecten waar je wel invloed op hebt en organiseer draaiboeken en budget. Ga nu die gesprekken aan met klanten, leveranciers en medewerkers.

Actie 3: Maak het weer simpel

Stel dat iedereen weer thuis komt te werken, dan is een hoge mate van autonomie in het werk wel erg fijn. Je kan dan namelijk je eigen tijd en plek bepalen om resultaten te halen. Welke KPI’s zijn er nu in de organisatie, en zijn deze nog geschikt in tijden van een pandemie? Zijn ze nog passend en motiverend? Oftewel, hoe kan je resultaatsverwachtingen weer versimpelen? gericht op autonomie, en overdrachtsmomenten. (individuele input – output).

Daarom gaat ook actie 1 voor aan actie 3. Een strategie, (team)tactiek en visie essentieel voor mensen om te weten wat er van ze verwacht wordt. Dit is niet alleen een taak van ‘de directie’ maar juist ook van teamleiders, managers. Zij hebben de grote lijn te vertalen naar hun team.En hoe helderder en simpeler dit gedeeld wordt, hoe groter de zelfwerkzaamheid en eigenaarschap im de individuele taak. Nieuwe initiatieven worden gestimuleerd en getoetst aan de visie. Check de voorbeelden maar van o.a. Coolblue of het nationale theater.

Actie 4: Bouw flexibiliteit in

Agility, we hebben er ons mond vol van, maar ondertussen lijkt het meer en meer op een structuur waar mensen in gepropt worden om grip te houden. Hoezo om 9 uur een dagstart? Dan moet de 1 zijn kinderen wegbrengen, lessen starten of heeft een ander er al 3 uur werktijd opzitten.

Werkelijke flexibiliteit is als er afgeweken mag worden omdat ‘het juiste gedaan moet worden’. In mijn coaching start ik altijd met doelstellingen, maar is het pad wat we lopen soms totaal anders… er waren zaken die belangrijker waren voor de ontwikkeling. Dat is werkelijke flexibiliteit: afstemmen! Wat is NU belangrijk, wat vraagt werkelijk aandacht.

Dus als je huidige producten of diensten niet meer passen tijdens een mogelijke lock-down, hoe flexibel ben je dan om nieuwe producten of diensten te verzinnen? Hoe snel kan je schakelen met je mensen, je structuren of je (ICT-) middelen? Dit is zowel een mindset als een mandaat vraagstuk.

Beste directeur, hebben jouw teamleiders werkelijk mandaat om te doen wat nu het goede is? Beste teamleider, heb je een wat rigide karakter? vraag jezelf dan af, ben jij dan wel op dit moment de juiste leider in dit tijdperk? Of is het slim iemand te laten leiden die goed in staat is met onverwachte zaken om te kunnen gaan, deze VUCA wereld makkelijker aankan?

De leiderschapstaak…

Stel in je leiderschapstaak alles ter discussie, het oude normaal is niet meer..fact….en dat is wennen. Maar hou je cirkel van invloed goed in het oog, dit is volgens mij de beste manier om te managen. En niet te vervallen in sarcasme, boosheid, complottheorien, of rigiditeit.

Je kan het altijd nog doen op de Poeh manier. Hierboven staan een aantal zaken die mij opvallen bij het coachen van managers en wellicht wat tips, maar dit is niet uitputtend. Ik ben benieuwd hoe jullie acties zien vanuit de bovenstaande 4 noodzakelijkheden in een VUCA wereld.

MENSEN TRANSFORMEREN ORGANISATIES

Meer informatie over onze diensten transitie, ontwikkeling of coaching? We plannen graag een afspraak.

Social Media

Wij posten met regelmaat updates en artikelen op social media kanalen. Wil je ons volgen?

Meer blogs

Belemmerende gedachten: mijn uitdaging als teamcoach

Belemmerende gedachten: mijn uitdaging als teamcoach

Nieuwe team opdrachten. Gaaf, maar ook kramp in mijn schouders, ik ga driftig op zoek in mijn boeken naar methodieken en ik begin te dromen ’s nachts. Wat is er aan de hand? Dit heb ik toch vaker gedaan? Ik ben imperfect! Een blog over ondermijnende gedachten.

Principes, moed en de kracht van een tweede volger

Principes, moed en de kracht van een tweede volger

#eloise is trending op social media. We spreken anno juni 2023. Waardoor? Eloise van Oranje stond letterlijk op voor haar principes op een overvol terras. Een andere dame ging haar echter voor. Een blog waarom een heldin een eenling nodig heeft om werkelijk impact te maken.

Van giftige stroming naar frisse bries: zo pak je een slechte organisatiecultuur aan

Van giftige stroming naar frisse bries: zo pak je een slechte organisatiecultuur aan

“Dat is gewoon hoe we het hier doen. Dat is onze cultuur.” Hoe vaak hebben we deze zin niet gehoord? Maar wat is het dat leidinggevenden werkelijk zoeken? “Wij hebben de sleutel in handen om samen met ons team vooruitgang te boeken. We ondervinden weinig weerstand bij veranderingen.” In dit blog willen we ingaan op wat er wel is, maar niet zichtbaar. Hoe kun je als leidinggevende jezelf inzetten om de verandering te zijn in de organisatiecultuur die je voor ogen hebt?