Februari 2022, de kop is van het jaar af. Het voorjaar staat bijna voor de deur, maar is er nog niet. Het is wel weer de tijd om na te denken over nieuwe kansen en gewenste ontwikkelingen. Wij zijn als mensen biologische wezens, en meegaan met de seizoenen van de natuur heeft mij persoonlijk meer balans en zakelijke rust gegeven. Een pleidooi voor het gebruiken van de seizoenen in bedrijven voor het welzijn van medewerkers en het optimaliseren van hun performance. Het is wel even omdenken en er is moed voor nodig.
Winterslaap
Vanaf half november, december en januari gaat de natuur in winterslaap, komt de natuur tot rust. Er groeit en bloeit niets. Ik sta mijzelf toe om later op te staan en kortere dagen te maken. Mijn ervaring is dat nieuwe initiatieven of projecten in deze periode zelden starten. Er is vaak onvoldoende voedingsbodem voor aanwezig. Meestal ga ik zelf op vakantie, ik ga niet zakelijk ‘sleuren’. Initiatieven die wel worden opgestart in de winter hebben vaak nog geen tempo, geen energie.
In februari heb ik meestal weer de eerste, voorzichtige gesprekken met klanten en prospects over nieuwe persoonlijke en zakelijke ontwikkelingen. “Het wordt nu tijd om in actie te komen op wat ik mij had voorgenomen. Het suddert al een tijdje”, dit hoor ik dan vaker. Dat sudderen is winterenergie.
De levenslust neemt ook bij mijzelf weer voorzichtig toe om nieuwe initiatieven te ontwikkelen en aan te pakken. Ik kom, het zij langzaam, meer in de flow. De dagen worden letterlijk weer wat langer, er is meer licht. Di is, naar mijn mening, de periode waarin je budgetten zou moeten opstellen. Jezelf de vraag te stellen wat wil je het komend jaar gaan doen, persoonlijk en zakelijk? Wat staat er te gebeuren en wat voelt als een groeistrategie? Gek genoeg, bedrijven doen dit vaak in de herfst, het seizoen dat de bladeren vallen… eigenlijk raar.
Lente. Plannen en bedrijfsgroei
Lange dagen! In april, mei en juni draaien projecten en initiatieven op volle toeren in bedrijven. Mijn eigen energie is ook geweldig. Net als de planten en bloemen die weer groen worden en in bloei komen. In de lente sprankelt alles een beetje meer, hebben medewerkers weer zin in actie en de behoefte nieuwe zaken te starten. Het groeiseizoen, het is transitietijd. De plannen starten die je even ervoor hebt gemaakt.
Wat ik echter zie is dat dus die de plannen in de herfst zijn gemaakt, deze stil liggen in de winter en moeten dan in de lente opgestart worden. Het (begrotings-) plan en de uitvoering liggen, mijns inziens, te ver uit elkaar.
Een zomer zonder bedrijvigheid en de rust in verbinding
In juli en augustus start er zelden iets nieuws, de zon staat op zijn hoogste punt. Mijn klanten zijn aan het genieten van de zomer, organisaties draaien op halve kracht, er zijn weinig vergaderingen. Ik ga dus ook op vakantie. We gaan vaker naar buiten, of neem spontaan een middag vrij. Ik zorg dat ik mijzelf oplaad. Ik laat me voeden met de zon. Het is ook een tijd waarin mensen wat luier zijn, in de volle zon en op een terras.
Het is voor mij een favoriete periode om echt de tijd te nemen met mijn zakelijke contacten. Te gaan lunchen, uitgebreid koffie te drinken en terug te kijken naar het eerste half jaar, en loom naar dat wat voor ons ligt in het najaar. Het is niet altijd concreet, maar we zoeken de verbinding. Er is alle tijd en ruimte. De dagen zijn lang.
De zomer is voor bedrijven een perfecte tijd om bijvoorbeeld functioneringsgesprekken of contractbesprekingen te hebben, maar dat zie ik zelden gebeuren. Die worden er in de winter in geprakt als ‘moetje’. Hoeveel energie heb je beiden dan om na te denken over nieuwe opleidingen of nieuwe initiatieven? Hoeveel energie is er om werkelijk te verbinden met klanten en leveranciers?
Herfst: oogsttijd en rond je projecten af
De zomer is weg. In september start de Q3 sprint. In de zomer hebben we met afstand naar ons werk gekeken, we weten wat er moet gebeuren. We snappen de essentie en het nut weer. Gek genoeg worden projecten dan in high speed afgemaakt, teams performen, de omzet is maximaal. Het lijkt wel of we voor de winter klaar moeten zijn. Herfst is oogsttijd, afmaken wat je in de lente gezaaid hebt.
Wat zie ik daarentegen dat bedrijven doen? Ze gaan in Excel en Word begrotingsplannen voor volgend jaar uitdenken, en daarover vergaderen. Dat lijkt mij dus, zoals gezegd, een klus voor het eind van de wintertijd en tegen het voorjaar aan, zo rond februari en maart.
Jaarplannen tegen seizoensinvloed in
Wat zie jij aan dynamiek in je organisatie gedurende de seizoenen en pas jij aan? Hoe werkt dat bij jou persoonlijk? In onze westerse maatschappij zijn we zo gewend om altijd maar door te gaan. We lijken veel minder verbonden met de seizoenen. Soms heb ik het idee dat bedrijven laten zich leiden door de accountant jaarrapportages, het boekjaar. Alsof het bedrijf stopt op 31 december en weer opnieuw start op 1 januari, Koppel het managen van je organisatie wat meer los van de eisen van de financiële boekhouders.
Durf jij het aan om je rapportage cyclus en het organisatieritme meer af te gaan stemmen op de natuur? Ik ben benieuwd naar het effect op het welzijn van de mensen, de kwaliteit van werk en natuurlijk de financiële resultaten.
Mijn tip voor directeuren? Werk niet anticyclisch, en gebruik de seizoensinvloed in bedrijven. Ik hoop dat we wat meer voelend gaan nadenken over onze organisatie-jaarcyclus en dit dan opnieuw durven inplannen. Ik besef me dat dit moed vergt, met name voor corporates, maar het is wellicht de moeite waard voor mens en organisatie.