Mijn bedrijf moet groeien
Directies willen het bedrijf laten groeien, dit is heel gezond . Maar hoe doe je dat als je bedrijf last van groeistuipen heeft? Waaraan herken je groeistuipen?
Tony Koeleman, partner van Mission Matters is gevraagd een bijdrage te leveren aan de organisatieontwikkeling als interim commercieel directeur van een applicatie leverancier. Dit bedrijf laat al enkele jaren een omzetgroei zien van maar liefst 30% per jaar.
Bericht voorafgaand aan dit blog. Dit blog is uit 2015 en geschreven door Tony Koelman, voormalig partner van Mission Matters. Vanwege de relevante inhoud voor leidinggevenden, hebben we dit opnieuw gepubliceerd en in overleg enigszins aangepast (Angelique Schrama, 2021)
In een markt waarvan Gartner aangaf dat deze de komende drie jaar nog met tenminste 10% per jaar zou groeien, waren bij zijn aantreden de verwachtingen hoog gespannen. De omzetgroei van 30% zou dat jaar wederom met gemak gehaald worden. Daarvoor wordt een ervaren commerciële directeur tenslotte binnengehaald, niet waar? Na enkele weken Stelde hij echter voor om dat jaar niet te groeien, maar even stil te staan. Dat was nou niet bepaald het nieuws waarop de eigenaar zat te wachten.
Waarom zou je een bedrijf, met name scale ups, niet willen laten groeien? De heersende gedachte onder leiders is dat een bedrijf moet groeien, ja toch? Dit is voor de organisatie ook gezond. Hoe is dat in jouw organisatie?
Een organisatie kan last hebben van groeistuipen
Af en toe heeft een bedrijf last van groeistuipen. Waarin uit zich dat? Klagende klanten, als je geluk hebt, en ze niet gewoon vertrekken naar de concurrent. Medewerkers die continu het gevoel van werkdruk ervaren. Conflicten tussen mensen omdat processen niet goed worden uitgevoerd. Bepaalde processen die nog ontbreken die grotere organisaties behoren te hebben. Mopperende maar loyale medewerkers. Gekwalificeerde medewerkers die vertrekken omdat er geen tijd is voor kwaliteit of competentieontwikkeling. Rommelige vergaderingen. Frauduleuze cultuur. Etc. niet echt een ‘leuk bedrijf om te werken’.
Natuurlijk zijn er succesverhalen van bedrijven die in enkele jaren van startup doorsprinten naar scale-up en dan doorstoten naar een succesvolle beursintroductie. Bij de meeste bedrijven is het echter goed om af en toe tijd tussentijds stil te staan. Opnieuw te focussen op de zaken waar ze onderscheidend in zijn, de klanttevredenheid van bestaande klanten op te poetsen, of de organisatie en de processen ter discussie te stellen en desnoods om te gooien. Een periode in te lassen van investeren in de organisatie.
Afhankelijk van de omvang en de doorgemaakte groei kan het dan louterend zijn om eens een jaar niet te groeien. Tijd voor een pas op de plaats. Te lang doorgaan met groeien heeft een grote kans op implosie in zich. Er zijn vele bekende faillissementen bekend die door hebzucht en groeimaximalisatie gestimuleerd zijn.
Kiezen is ook ‘nee’ durven zeggen
Terug naar de casus van Tony Koeleman. Zijn belangrijkste maatregel bij allerhande beslissingen was: ‘Ik ga nu kiezen.” In dit bedrijf was er teveel opportunisme. Krachtig in de startup fase, maar killing in de scale-up fase en verder. De keuze die hij voor deze klant maakte was:
- Maak eerst onze huidige klanten tevreden;
- We kiezen voor het uitbouwen en uitnutten van 1 marktsegment;
- Begrens tijdelijk het bouwen van nieuwe functionaliteit in het standaard product.
Dit lijken geen open deuren, en de consequenties zijn groot en vereisen moed. Om de huidige klanten tevreden te stellen betekent dat er commerciële aandacht van new business weggehaald wordt. Dit kan risico’s hebben voor de langere termijn pijplijn. Kiezen voor 1 marktsegment, is ook niet kiezen voor andere markten. En ook daar lopen ook potentiële klanten. De functionaliteit van het product beperken is wellicht ‘nee-hebben-we-niet’ zeggen tegen potentiële klanten met maatwerk vragen.
Door te kiezen krijg je focus, onderscheidingsvermogen in de markt en met name kwaliteit in de output. Wordt de beste worden binnen jouw specialisme. Laat klanten trots zijn dat ze met jouw producten werken. Tevreden klanten worden actief referent waardoor je, weliswaar indirect, toch effectief aan new business werkt.
Is jouw organisatie gereed voor de volgende fase?
Hoe laat ik mijn bedrijf groeien? Door je bewust te zijn van welke fase je bedrijf, vestiging of team zit. Maak je marketing en verkoopapparaat, samen met delivery en customer support, gereed voor de volgende fase. Juist als de groei er nog in zit. Hierdoor voorkom je middelmatigheid. Excelleren is in deze fase vooral een kwestie van kiezen, en soms afscheid nemen. Het kost je in het ergste geval wellicht een jaar groei, maar daarna kan je de beste worden in een door jou gedefinieerd speelveld.
Noem het een investeringsjaar. Deze stilstand, of keuzeperiode, haal je daarna dubbel en dwars in, het verbetert je rendement én je bent een winnaar, net als je klanten die voor jou hebben gekozen en blijven. Neem eens een kijkje op onze transitieprogramma’s of neem gewoon contact op.