1. Home
  2. |
  3. Blog
  4. |
  5. Managers making waves, interview...

Managers making waves, interview met Angelique Schrama

door | 16 december 2019

Stephen R. Covey stelt ons in staat om onszelf in relatie tot anderen te onderzoeken. Mission Matters is geïnspireerd door de principes van Covey in de programma’s voor leidinggevenden en managers. Een interview met Angelique Schrama over de praktijk.
Covey in Blogs Managers Making Waves

Van ‘ik’ naar ‘de ander’

In 1989 schrijft de Amerikaanse docent en zakenman Stephen R. Covey (1932 – 2012) ‘The Seven Habits of Highly Effective People’. Een boek dat tot op de dag van vandaag een bestseller is en nog wel een tijdje in de managementboeken top-10 zal blijven. Hieronder een interview van Albert Mensinga met Angelique Schrama, eigenaar van Mission Matters.

Angelique, wat is de verbinding tussen jouw vertaling en de missie van Mission Matters?

“Daarvoor verwijs ik graag eerst naar het manifesto van Mission Matters, hierin is het eerste punt: ‘Wij helpen bedrijven en mensen fundamenteel succesvol te zijn, in een veranderende omgeving. De route naar succes wordt bepaald door jouw missie, door wie je bent en wat je wilt.’ Ik wil bedrijven weer leuk maken en wil dat werknemers met plezier aan hun ontwikkeling werken.

Managers moeten deze beweging begeleiden en leiden. Ik noem dat ‘Managers Making Waves’. Als zij goed in hun vel zitten, hebben zij alle mogelijkheden om een bedrijf leuker te maken. De tendens was: de dienende leider. Ik geloof voor nu en de toekomst steeds meer in leidende managers. De ontwikkeling en uitwerking daarvan vraagt een andere attitude en deels andere vaardigheden. Dat lukt je niet ‘zomaar’ door een training leiderschap te volgen.”

Hoe ontwikkel je leiders effectief?

Stephen Covey is mijn inspiratiebron. Ik was 27, deed sales voor een IT-bedrijf en had de ambitie om Vrouwelijke Manager van het Jaar te worden. Zonder er zelf heel bewust mee bezig te zijn, was ik mijn balans toen al een beetje kwijt. Ik was gehaast, werd geleefd, en vroeg me af wie ik was en wat ik wilde. Hoe haalde ik in godsnaam mijn doelstelling? Covey gaf met zijn leiderschapsboek de inzichten en handvatten die ik nodig had. Hielp het mij om ondernemer en directeur te worden? Zeker weten! Rond mijn 40e ging ik opnieuw nadenken over mijn paradigma’s, mijn ambitie en mijn situatie: wil ik dit nu echt? Ben ik blij met hoe het gaat? Haal ik mijn gestelde doelen?”

En? Ik ben benieuwd…

“Nee, op alle vragen moest ik ontkennend antwoorden. Ik kende mezelf nog niet goed genoeg. Er miste een component. Ik moest mezelf opnieuw uitvinden. Nu, 20 jaar verder, lees ik het boek opnieuw en begint een nieuwe transitie: hoe ik met werk, maar nog meer hoe ik met anderen, wil omgaan. Ik ben geen 27 meer en intussen behoorlijk veranderd, net als mijn omgeving. Mijn rollen zijn ook anders, zowel zakelijk als privé, en ik heb mijn ambities bijgesteld. Opgeleid als ingenieur vulde ik mijn bagage aan met haptonomie, de leer van het menselijk gevoel en gevoelsleven, en ontwikkelde mijn innerlijke stem, mijn ‘ík’. Een aangepast persoonlijk statuut was nodig.”

Je coacht nu ook op haptonomische basis…

“Ja, en ik merkte enkele jaren geleden tijdens mijn coaching met managers dat ik wel op ‘ik en de persoonlijke ontwikkeling’ zat, maar dat ergens de constructieve verbinding miste met het ontwikkelstuk van de ‘effectieve manager’. Persoonlijk of zakelijke ontwikkeling blijken toch twee verschillende zaken. Gek genoeg kun je pas anderen leiden als je jezelf goed kent: de verbinding tussen die twee werelden dus.”

En toen kwam Covey weer om de hoek kijken?

“Precies. Hij heeft ervaring als ondernemer en leider en zijn aanpak is van binnen naar buiten: van ‘ik’ naar de ander. Hij zegt, en ik begrijp dat inmiddels veel beter dan toen, ‘als je weet wie je bent en waar je naar toe wilt, kun je pas echt bewust moedig zijn’. Vanuit dit onafhankelijk denken, is er bereidheid tot samenwerken. Dat is van ‘ik’ naar de ander, wat weer heel goed aansluit bij de haptonomie. Bovendien zijn de 7 eigenschappen naast principieel, ook pragmatisch, en daarmee direct toepasbaar, net als Mission Matters, zie ons manifesto.”

“Wij – Tony, Jack en ik – hebben ervaring met leiderschap, hebben in het veld gestaan en dit geldt nog steeds. Daarnaast geloven we dat je vanuit ‘wie jij bent’ mag werken. Kortom: voelen, weten, doen. Dit alles komt nu samen.”

Hoe combineer je nu haptonomie, Covey, sales, technische bedrijfskunde, ICT en ondernemerschap in je praktijk?

“Alles zit in mijn rugzakje en pas ik toe in de thema’s die ik tegenkom bij mijn klanten, zoals:

  • ‘Ik word geleefd, andere bepalen voor mij’
  • ‘Ik krijg mijn team niet gemotiveerd’
  • ‘Hoe ga ik beter om met conflicten?’
  • ‘Hoe stel ik op een goede manier mijn grenzen?’
  • ‘Waardoor krijg ik meer ruimte om mijn ding te doen?’
  • Communicatievraagstukken, etc.

Zoals je ziet, zijn dit telkens voorbeelden van ‘ik en de ander’. In onze transformatieprogramma’s en ontwikkelprogramma’s zijn toepassingen voor werknemers van bedrijven die midden in een (digitale) transformatie zitten, of er persoonlijk aan willen werken, geïntegreerd.

In die transformatieprogramma’s verbindt Mission Matters ‘persoonlijk’ met ‘zakelijk’…

“Ja, en dat betekent dat transformatie nooit een Quick Fix kan zijn. Transformeren kan alleen als het ook duurzaam is. Daar bedoel ik mee: dat je echt voelt waar je aan wilt werken, als je weet wat je moet doen en er ook echt doorheen gaat, dan wordt deze transformatie echt van jezelf en de teams. Dit doen we langs drie lijnen:

  • Voelen: persoonlijke coaching en begeleiding bij de gewenste doelen en koers.
  • Weten: kennis (trainen) en informatie (advies) om het pad te ontwerpen.
  • Doen: aan de slag gaan met wat je geleerd hebt.

Oftewel, waarom wil je veranderen? Hoe kan je dit praktisch toepassen waardoor het een karaktereigenschap wordt. Zo wordt je minder afhankelijk van anderen en minder reactief.”

Het is dus absoluut geen vaardigheid die je even snel aanleert?

“Absoluut niet. Ook als bedrijf is het belangrijk om te kunnen zeggen dat je niet alleen reageert zoals je concurrenten reageren. Dat een organisatie koers kan gaan varen naar eigen doelen. Dat kan door van dienende leiders leidende managers te maken.”


Alle blogs in de covey reeks

Angelique nodigt uit: “Hieronder staan de (tot nu toe 8) Covey-blogs overzichtelijk onder elkaar. Meer over zijn boek ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ lees je op wikipedia. Ik wil je uitnodigen met mij in gesprek te gaan en de uitdaging aan te gaan. Laten we samen de stap maken waarmee jij, je team en je organisatie echt verder komen, samen op weg om effectiever te worden. “

Blog 4 Proactief Covey

Blog 4 – Eigenschap 1: Wees proactief: ik help, dus ik besta

Covey eigenschap 4

Blog 8 – Eigenschap 4: Win-Win en principieel onderhandelen

MENSEN TRANSFORMEREN ORGANISATIES

Meer informatie over onze diensten transitie, ontwikkeling of coaching? We plannen graag een afspraak.

Social Media

Wij posten met regelmaat updates en artikelen op social media kanalen. Wil je ons volgen?

Meer blogs

Bonus demotiveert managers en directeuren

Bonus demotiveert managers en directeuren

Bonussen zijn net als leaseauto’s. Ze zijn vaak een vast onderdeel van de arbeidsvoorwaarden van managers, directeuren en andere sleutelfiguren in de organisatie. Gaan bedrijven nu echt beter presteren door hun mensen te belonen op basis van een prestatiebonus? Nope…

Bestudeer de manager in zijn natuurlijke habitat

Bestudeer de manager in zijn natuurlijke habitat

Vaak is het idee bij coaching dat je jezelf ontwikkelt door je af te zonderen in het hok van de coach. Niets is minder waar voor effectief ontwikkelen. De omgeving van de cliënt, noem het zijn systemen, doen er toe.

Vertrouwen komt voor wantrouwen

Vertrouwen komt voor wantrouwen

Waardoor ontstaat wantrouwen en hoe kunnen we het vertrouwen in elkaar weer laten groeien? Een blog over mijn kleindochter haar vertrouwen en mijn verantwoordelijkheid.